
Mitä tehdä, jos lento peruuntuu?
Lennon yhtäkkinen peruuntuminen on jokaisen matkalaisen pahimpia painajaisia. Tilannetta ei auta sekään, jos lennon peruuntuminen osuu niin, että kyseessä olisi ollut paluulento kotiin. Yksin tuntemattomassa maassa ja matkabudjetti nollissa on joskus vaikeaa nähdä valoa tunnelin päässä. Onneksi laki on tässä mielessä lentomatkustajan puolella.
Lento peruttu? Toimi näin!
Lentomatkustajan oikeudet ovat herättäneet viime vuosien aikana paljon puhetta. Uutiset notkuvat toinen toistaan hurjempia juttuja matkalaisista juuttuneina lentokentälle tai hurrikaanin iskemässä lomakohteessa suljetun lentokentän aiheuttamasta kaaoksesta. Onneksi lennon peruuntuminen ei ole maailmanloppu, sillä lentomatkustajan oikeudet ja matkavakuutus takaavat, ettet jää oman onnesi nojaan.
Lentomatkustajan oikeudet
Lennon peruuntuessa lentoyhtiö on vastuusssa matkustajien kuljettamisesta lopulliseen kohteeseen korvaavalla liikennevälineellä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että oman lentosi peruuntuessa lentöyhtiön on uudelleenreititettävä matkasi niin pian kuin mahdollista. Parhaassa tapauksessa voit päästä matkaan jo muutaman tunnin kuluessa saman lentoyhtiön toisella lennolla tai toisella lentoyhtiöllä. Jos seuraava lento on vasta seuraavan vuorokauden puolella, tulee lentoyhtiön tarjota matkustajalle maksutta majoitus, ruoat ja alkoholittomat juomat sekä lentokenttäkuljetus kentältä majoitukseen ja majoituksesta kentälle.
Lentomatkustajalla on myös oikeus perua matka ja vaatia lentolipun hintaa takaisin. Lisäksi lentoyhtiö on vastuussa myös niistä lennoista, joista tulee lennon peruutuksen vuoksi hyödyttömiä. Tässä mielessä tilanne voi joskus olla haastava, sillä lentoyhtiöstä riippuen rahojen saamisessa voi kestää pitkään, vaikka lain mukaan rahat on palautettava 7 päivän sisällä.
Joissakin tilanteissa matkustaja voi hakea myös lisäkorvauksia, vaikka lento olisikin uudellenreititetty onnistuneesti. Näissä erikoistapauksissa matkustajalla on oikeus saada korvauksia jopa 600 euroon saakka matkakohteesta ja lennon pituudesta riippuen.
Kun lento perutaan
On tärkeää, että matkustajalla on aina voimassa oleva matkavakuutus, joka tulee korvaamaan minkä tahansa yllättävän lisäkulun, joita lentoyhtiö ei korvaa. Tilanne on erittäin kinkkinen erityisesti lentoyhtiöstä riippumattomien olosuhteiden (huono sää, konevika) kanssa, jolloin matkavakuutus osoittautuu kultaakin arvokkaammaksi avuksi.
Jos lentosi perutaan, ota aina yhteys kyseisen lentoyhtiön asiakaspalveluun tai matkatoimistoon, josta olet lippusi ostanut. Lentokentällä ollessasi käänny aina kyseisen lentoyhtiön henkilökunnan puoleen. Lentomatkustajan oikeudet on hyvä pitää mielessä, sillä kaikki lentoyhtiöt eivät välttämättä tee mitään matkustajan puolesta, ennen kuin hän itse osaa vaatia tilanteeseen muutosta.